Haruki Muramaki Pimeän jälkeen – Uskallatko nukahtaa vai valvotko, ja miksi?

Pimeän jälkeen -kirjassa saat viettää yön Haruki Murakamin kanssa. Jos olet lukenut Murakamia tiedät, että öinen todellisuus ei ole päivämaailman kaltainen. Yö ei ole viaton lepohetki vaan salaisuuksien aikaa. Se näyttäytyy tämänkin tiiviin kertomuksen henkilöille oudoin tavoin. 

Haruki Murakami. Pimeän jälkeen.

Murakamin yö alkaa hetki ennen keskiyötä. Tokio valmistautuu yöaikaan, neonvalot syttyvät ja valkokaulustyöläiset tungeksivat yöhuveihin. Yhdelle se tarkoittaa kahvilassa istuskelua, toiselle bänditreeniä, kolmannelle maksullista naisseuraa ja neljännelle öistä työvuoroa. Joku haluaa olla nukkumatta hyvästä syystä. Joku ei tämänkään yön jälkeen herää lainkaan.

Murakamin yöllä on kaikkinäkevä kertoja. Kertoja ei ole hän tai minä vaan me, öiset tarkkailijat. He valitsevat kohteensa harkinnan jälkeen. Tänä yönä tarkkailtavaksi valikoituu vaitelias nuori nainen, josta saamme yön edetessä tietää nimen lisäksi monia harvojen tiedossa olevia asioita.

Mari on päättänyt kuluttaa yönsä yökahvilassa lukemalla. Yöstä tulee odotusten vastaisesti tapahtumarikas ja kaikkea muuta kuin yksinäinen. 

Mari saa pöytäseurakseen Takashin, yöaikaan harjoittelevan nuoren pasunistin. He ovat tavanneet pikaisesti jo aiemmin Marin unohtamilla järjestelyillä treffeillä. Yöhön mahtuu muitakin pimeydessä viihtyviä hahmoja. On rohkea ja karski tuntihotellin (love hotel) emäntä Kaoru ja hänen henkilökuntansa. On yötöitä tekevä ohjelmoija Shirakawa, jonka pakkomielle näyttää olevan prostituoitujen pahoinpitely. On nimettömäksi jäävä kiinalainen prostituoitu, eräänlainen avainhenkilö, jonka pahoinpitelyn selvittämiseksi tarvitaan kielitaitoisen Marin apua. 

On myös ruususen unta nukkuva Eri, Marin isosiko, joka on siirtynyt horrosmaiseen olotilaan. Perhe ei tiedä, mitä hänelle on tapahtunut, mutta valvojakertojat paljastavat lukijalle enemmän. Tiedoksi sinullekin: Öiseen aikaan ihmisyksilö voi joutua valtavan mustekalamaisen olennon otteeseen ja vedetyksi pimeän sisään.

Murakamin henkilöt ovat herkkiä ja haavoittuvia. He ovat nähneet paljon vaivaa suojamekanismien rakentamiseksi ja ovat siksi hauraita. He ovat tottuneet siihen, että elämästä selviytymisessä voi luottaa vain itseensä. He luonnehtivat tilannettaan vaikka näin: Olen vähitellen, ajan kanssa, rakentanut jotakin, mitä voisi sanoa minun omaksi maailmakseni.

Kun tarina päättyy, yön alkamisesta kertovan kellonajan numerot ovat vaihtaneet paikkaa. Kello näyttää 06.53. Yön suojatussa tilassa Mari on tehnyt merkittävän oivalluksen: maailmassa saattaa olla häntäkin ymmärtäviä ihmisiä. Mari ja he voivat jakaa keskenään kiintymyksen tunteita ja jopa luottaa toisiinsa niin paljon, että tuntemuksista voi kertoa. 

Pimeän jälkeen on hieman mystinen, vähän salaperäinen, aavistuksen dekkarimainen ja hyvin murakamimainen kirja. On pelihalleja, moottoriajoneuvojen pärinää ja karaokebaareja. On itseään etsiviä nuoria ja yhteiskunnan ulkopuolelle jättäytyviä aikuisia. On vaarallisia objekteja, kuten Sony-merkkinen televisio omassa makuuhuoneessa. On objektien, kuten asusteiden, tarkkaa nimeämistä. On jatkuvasti soivaa musiikkia tarinan taustalla ja musiikkiin liittyviä merkityksiä. 

Murakami onkin parhaimmillaan mystisten tarinoiden taianomainen kertoja. 1Q84 on parhaita ikinä lukemiani metafyysisiä kertomuksia – myös Maailmanloppu ja ihmemaa on erinomainen. Yltääkseen parhaimpaansa Murakami tarvitsee kuitenkin paljon tilaa tarinoiden hitaaseen kehittelyyn. Vasta silloin niistä tulee vastustamattoman lumoavia. Pimeyden jälkeen oli mestariteoksiin verrattuna varmaankin välityö ja kertomus, joka kannatti julkaista ja jota oli ilo lukea, mutta josta en tule Murakamia jälkeenpäin muistamaan. 

Kommentit

Susanna Rautio Goodreadsissä

Susanna's books

Sons and Lovers
it was amazing
Jos ottaisin jonkun kirjan autiolle saarelle, se olisi tämä. Luin kirjan ensimmäistä kertaa 19-vuotiaana ja sen jälkeen useasti suomeksi ja englanniksi. Se on todella harvinaista. En yleensä lue kirjoja uudelleen. 19-vuotiaana samaistui...

goodreads.com